Var är verkligheten?

Henrik Hernandez

 

Jag har alltid tyckt om att läsa om teorier från den alternativa synpunkten, som används för att förklara sociala, politiska, religiösa, historiska händelser osv. och som står i motsats till befintliga officiella förklaringar. Ibland dessa teorier upptar plats i människors sinnen, när deras okunnighet eller brist på sann information om ett visst faktum. Det är därför de används i manipulativa syften, för att påverka människor och uppnå dolda mål, särskilt inom politiken. Dessa teorier kallas för konspirationsteorier.

Jag erkänner också att jag älskar Jan Guillous romaner och hans karaktär Coq Rouge. Storslagna romaner som transporterar oss till den alternativa världen, men som inte får oss att tappa kontakten med verkligheten.


I söndags såg jag hur en person läste Expressen och titeln och ett foto på den kubanske ledaren Fidel Castro fångade min uppmärksamhet, vilket motiverade mig att köpa tidningen.


Jag läste ivrig tidningens fyra sidor under rubriken "Den okända historien om Malmöguerrillan och barn". Jag säger dig ärligt: det var en fantastisk läsning om en bra konspirationsteori, som upplevdes av mig som en sammanfattning av en opublicerad bok av Jan Guillou. Jag njöt av det, samtidigt som mitt kritiska tänkande ställde frågor till mig, eftersom jag var medveten om att det inte var en roman, utan den spekulativa framställningen av händelser som inträffade i Sverige i slutet av förra seklet.

Jag tänker inte analysera hela artikeln, av olika skäl, inklusive brist på tid och medel, för att genomföra en undersökning av dessa fakta och därför överlåter jag denna aktivitet till andra.

Jag kommer dock att hänvisa till en situation som involverar två länder: Kuba, mitt ursprungliga hemland och Sverige, mitt adopterade hemland.

Författaren till artikeln Federico Moreno, en sorts Coq Rouge och tidsresenär, presenterar en serie fotografier, tidigare publicerade i andra källor, som behandlar avlägsna ögonblick i geografiskt rum och tid och försöker med sina bildtexter att knyta an som grund till hans berättelse, som kanske fungerar som en manipulativ metod med människor utan undervisning eller utbildning, men inte med dem som känner till dessa frågor.


Jag kommer att hänvisa till två av hans bilder, eftersom de spelar in sanningshalten i berättelsen och författarens trovärdighet. Det finns en bild, där man kan se en grupp unga människor, klädda i civila kläder och med långt hår. Bildtexten berättar "Kubanska rekryter på skjutträning 1999. Foto: Jilguero Melendez/Camera PRESS TT.

 

Bilden är mycket viktigt, eftersom en bild som inte har något att göra med kubanska rekryterna, eller med det berättande som författaren berättar i sin artikel. Kubanska rekryter har låga hårklippningar och bär militäruniformer. Bilden har mer att göra med de militära förberedelser som kubanska ungdomar får i intresse kretsar. Det andra fotot visar författaren tillsammans med en annan person på en skogsväg med bildtexten "Utbildades i gerillakrig. Javier Deleon och Federico Moreno i skogen i Höör, där militärövningar pågick. Foto: Jens Christina.

Med samma tur kan jag fotografera mig själv i vilken skog som helst i Sverige och säga att Alexander Den Stores trupper lämnade den platsen för att invadera Persien. I Expressen saknas utredning regelbundenhet.


Jag förväntade mig att se bilder, video, mm som bevisar att kubanska militären invaderade Sverige, resterna eller ruinerna av träningslägret och den berömda tunneln. Jag undrar varför publicerade inte författare sådana bilder, mm.? Spekulativt kan jag säga att författaren helt enkelt inte kan presentera dem, eftersom de inte finns.

Författaren berättar "I mitten av 1980-talet landar två av Fidel Castros stridsvana soldater i Skåne". Här finner vi ett uttalande och inga bevis som styrker det.

Samma författare berättar, från svenska ambassaden i Uruguay varnade Henryk Engler om möjligheten att bli döda av 26 mars-rörelse. Detta är ett stort bevis på att svenska myndigheter hade kontroll över vad som händer i Sverige och den uruguayanska rörelse i landet. Men så länge vi vet har inga diplomatiska protester förekommit från Sverige till Kuba p.g.a. påstådda Kubas militära närvaro i Skåne, vilket är mycket mörkt och konstigt.

Hur det kommer sig att två kubanska "stridsvana" soldater befann sig i Skåne och inte hade kontroll över situationen, varken lokala myndigheter eller SÄPO? Var SÄPO så blinda att inte se att en främmande makt hade invaderat landet? Det tror jag inte och därmed den påstådda kubanska militär i Skåne är ett påhitt.


Författaren berättar om ett träningsläger (flera?) Utan att visa det minsta bevis för det, bara de påstådda uttalandena från några i andra och tredje generationens vittnen om de påstådda inblandade i händelserna.

 

Geologi säger oss emot sådana påståenden. Hur är det möjligt att bygga en tunnel i en svensk skog, utan att använda tekniska medel som sprängämnen och kanske maskiner, i ett land där stenar finns i överflöd, inklusive granit? Samma sak säger oss de nämnda platsernas geografi i förhållande till befolkningen. Att agera under inspelningen av en film kan göras under ett par dagar, men inte för att täcka gerillaträningen, som alla med förnuft vet, måste pågå i flera månader. Jag förstår verkligen inte författarens logik med alla dessa påståenden.

Författaren berättar också om kubanska instruktörer i spionage och kontraspionage i Malmö. Återigen inga bevis, bara påståenden. Som en konspirationsteori kan jag ge författaren ytterligare ett avtryck. Detta kan endast genomförs av de som skulle kunna samarbetat med respektive svenska myndigheter och gett instruktioner till medlemmar i latinamerikanska organisationer i vårt land och självklart Kuba inte hade och inte heller har sådan samarbetsinställning med svenska myndigheterna. Men Kubas fiender skulle kunna genomföra en sådan operation. Men detta ger inget rätt att anklaga någon på felaktiga grunder t.o.m. om detta ägde runt. Det räcker inte att påstå, man måste bevisa.

 

Jag tror inte att Kuba, och inte heller något annat land kan agera ostraffat på svenskt territorium, bara någon som skulle kunna samarbeta med Sverige i detta område. Det kan (om man talar ur konspirationsteoriernas synvinkel) förklara varför många människor som kom till sina länder för att bekämpa militärdiktaturer snabbt arresterades och dödades efter deras ankomst. Missuppfatta mig inte, jag vara spekulerar.

Jag kan ta upp andra argumenten som talar emot artikel och dess påstående. Men nöjer mig med att fråga författaren: Vad sysslar du med publicering av en artikel där man åsidosätter objektivitet och sätter personliga upplevelse som verkligheten? Vad sysslar du med när du kan provocera en diplomatisk konflikt mellan Sverige och Kuba? Eller kanske det är syftet? Hur som helst jag tackar författaren för sin förmåga att väva fantasi och visa händelse, men det är ett mycket farligt journalistiskt sätt.